Alle nye biler leveres med en servicebog, hvori man kan se de intervaller, hvor man skal besøge et værksted og have bilen tjekket efter, så den igen kommer i topform. Ved at overholde disse eftersyn får man mest glæde af sin bil, idet den derved får de regelmæssige olieskift, luftfiltre og oliefiltre udskiftes, remme efterses og udskiftes efter behov, og generelt tjekkes alle bilens vigtigste dele, så man kan køre betryggende i en ny periode uden at påregne problemer med defekte dele eller motorstop.
Hver gang bilen har fået et eftersyn, noteres dato og bilens antal kørte km i servicebogen, hvorefter man stempler eftersynet ind i servicebogen, og man får en ny tid til næste eftersyn. Langt de fleste bilister husker disse eftersyn, men enkelte vælger at se bort fra disse, hvilket normalt er en dårlig idé, idet man dermed risikerer at overse ting på bilen, der skulle udskiftes eller kontrolleres. Senere i en salgssituation vil en manglende eller mangelfuld servicebog også kunne trække salgsprisen ned, men naturligvis kan en dygtig bilkyndig person selv foretage mange af bilens eftersyn.
Hvad skal efterses på bilen?
Alle bilens bevægelige dele slides gennem kørsel i bilen, så derfor er det naturligt, hver komponent og enhed har en vis levetid, før den skal udskiftes. Selve karosseriet med sæder, inventar, ledningssystem, ruder og andet fast inventar kan ofte holde hele bilens levetid, mens motor, kobling og gearkasse skal jævnligt efterses, men disse vigtige dele kan som regel også holde i 10-20 år, hvilket i de fleste tilfælde er hele bilens levetid.
Til gengæld skal bilen regelmæssigt have udskiftet olie, filtre, remme, batteri, dæk, viskerblade, tændrør og kabler, idet disse dele slides meget under kørslen. Hvis du har brug for lidt viden på området, kan du læse mere her.
Kan jeg selv lave eftersyn på bilen?
Hvis man ikke er specielt velbevandret i bilmotorer og udstyr, eller hvis man foretrækker opgaven løses af uddannede fagfolk med det rette udstyr efter bilen, så bør man overlade alle serviceopgaver til det autoriserede værksted. I mange tilfælde kan man dog selv klare de mest simple opgaver på bilen, så man i det mindste sparer lidt udgifter til serviceeftersyn, der ofte koster tæt på 1.000 kr. i timen.
Man bør selv altid tjekke instrumentbrættet for fejlmeldinger, så temperaturen ikke bliver for høj for motoren, Derfor bør man selv jævnligt tjekke væskestanden på både køleren, bremsevæske beholderen samt på motorolien, idet bilen skal have disse væsker for at virke hensigtsmæssigt. Bilen må heller ikke lække nogen af disse tre væsker, idet eventuelle lækager skal findes straks og udbedres. Man kan også selv udskifte viskerbladene, få nye dæk på bilen, skifte pærer i lygterne samt foretage vask og rengøring på bilen.