Det er efterhånden ved at gå op for billister, at det er vigtigt at være opmærksom på, om bilens dæk er i orden. Noget helt andet er desværre tilfældet med bilens støddæmpere. De får langt fra det fokus, som er nødvendigt. Ligesom bilens dæk skal skiftes engang imellem, skal bilens støddæmpere det også. Bliver de ikke det, går det ud over sikkerheden under kørslen. Grunden til det er, at både bremselængde og undvigeegenskaber forringes, når støddæmperne ikke fungerer optimalt. Her beskriver vi, hvad det er støddæmperne gør og, hvorfor de er så vigtige.
Meget høj fejlrate
I Tyskland har verdens største producent af støddæmpere gennemført en undersøgelse, hvor i 38.949 biler var med. På de tyske værksteder, hvor bilerne blev undersøgt, viste det sig at næsten hver anden af bilerne havde fejl på støddæmperne. Helt naturligt var der flest fejl ved de biler, som havde kørt mange kilometer og på dem, der var af ældre dato. Faktisk var der en fejlrate på 60 procent på de biler, som havde kørt over 200.000 km. På de biler, der var mere end 10 år gamle, var der ligeledes en fejlprocent på 60.
Hvorfor er støddæmpere så vigtige?
Grunden til at støddæmperne er så vigtige, er at de sørger for, at bilens hjul bliver på vejen under kørslen. Har en bil ingen støddæmpere vil den hoppe af sted på vejen, fordi der opstår svingninger i bilens fjedre. Hvis hjulene ikke blev på vejen hele tiden, så ville dækkenes vejgreb være meget formindsket og dermed ville bilen have meget svært ved at bremse. I tillæg ville den heller ikke være til at styre.
Hvor ofte skal støddæmpere skiftes?
Det er ofte det samme, der er galt med støddæmperne, når de ikke dur mere. For eksempel kan en støddæmper blive utæt. Når det sker løber den olie, som normalt skal være inde i den, ud. Det medfører at støddæmperens effekt i høj grad forringes. Hvilket igen medfører at bilens køreregenskaber bliver væsentligt dårligere. Derfor kan det klart, at støddæmpere ses efter hver gang bilen har kørt 20.000 kilometer og, at de om nødvendigt udskiftes, når bilen har kørt med dem 80.000 kilometer.
Ødelagte støddæmpere øger bilens bremselængde
I en test med to ens biler, hvor den ene har defekte støddæmpere, der kun giver den halve effekt og den anden har nye støddæmpere, viste det sig, at den bil med defekte støddæmpere havde en bremselængde, der var 2-3 meter længere end den bil med nye støddæmpere. Derfor kan det være fatalt at køre rundt med støddæmpere, der ikke virker optimalt. I bykørsel kan de 2-3 meter betyde forskellen på, om du rammer et barn, der løber over vejen, eller en cyklist, der svinger ud uden at se sig for osv. Det er også meget sværere at undvige, hvis støddæmperne er defekte. En bil som har slidte støddæmpere kan ganske enkelt ikke dreje så skarpt som en bil med velfungerende støddæmpere.
Skift altid støddæmpere parvis
Når bilen er til syn, er det desværre ofte kun visuelt, at støddæmperne kontrolleres. Grunden er, at kun enkelte værksteder tilbyder at udføre den ret komplicerede test, der kan vise om støddæmperne fungerer optimalt eller ej. Testen kræver nemlig avanceret måleudstyr, som almindelige autoværksteder ikke er i besiddelse af. Det er dog muligt at få en prøve på støddæmpernes ydeevne ved at trykke bilens hjørner ned et efter et og derefter slippe det. Hvis bilen gynger mere end én gang er støddæmperne måske defekte. Hvis ikke alle fire støddæmpere skiftes på en gang, er det vigtigt at støddæmperne på begge forhjul skiftes på samme tid og ligeledes, at støddæmperne på baghjulene skiftes samtidigt.